Vad gör jag om jag blivit ID-kapad?

Om du får uppgifter om att någon obehörig har tagit kreditupplysningar i ditt namn eller om du blivit utsatt för ett bedrägeri har du möjlighet att kostnadsfritt spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen.

Polisanmäl bedrägerier så snart som möjligt och bestrid de felaktiga fakturorna, ring din bank och kontrollera dina konton. Har du blivit av med ett id-kort eller körkort måste du spärra det. 

Vänd dig till det företag eller myndighet som utfärdat kortet. Telefonnumret finns på baksidan av kortet, så en bra idé är att skriva ner detta innan något händer.


Se listan nedan för hur du går tillväga vid ID-kapning.

1. Bestrid fakturan


Om du fått en felaktig faktura, ring företaget som fakturan skickats ifrån och förklara att du inte ligger bakom köpet. 

2. Kontakta polisen


Ring 114 14 eller gå in på din närmaste polisstation och gör en polisanmälan om ID-kapning. 

3. Spärra ditt personnummer för kreditupplysningar

Kontakta kreditupplysningsföretagen och lås ditt personnummer för kreditupplysningar, nummer till flera kreditupplysningsföretag finns till höger.

  • Bisnode : 08-558 059 00

  • Syna : 040-258 500

  • Creditsafe : 031-725 50 00

  • Decidas : 031-730 67 00

  • UC : 08-670 90 00

4. Kontakta din bank


Kolla dina konton, krediter och bankkort så att inga oförutsedda händelser har skett. I så fall spärra dina bankkort.

5. Kontakta skatteverket


Ring skatteverket på nummer 0771-567567 och ta en titt på din folkbokföringsadress. Någon obehörig kan ha ändrat den utan din vetskap.

6. Kontakta Svensk adressändring


Kontakta Svensk adressändring på telefonnummer 0771-97 98 99 och se att ingen eftersänt din post på felaktiga grunder.

7. Spärra ditt personnummer för digital handel


Spärra ditt personnummer hos Svensk Digital Handel på telefonnummer 08-120 120 10 .

8. Kontakta ditt försäkringsbolag


Hos de flesta försäkringsbolag ingår ID-stöld och ID-kapning i hemförsäkringen. Undersök hur det fungerar hos ditt försäkringsbolag.