Allmänna villkor för privatkund
Gäller fr o m 2018-09-20 tillsvidare
1. Allmänt och definitioner
Dessa allmänna villkor ("Allmänna villkor") utgör en del av det avtal ("Avtalet") som privatperson ("Kunden") ingår med Nordic Prevent AB ("Nordic Prevent") avseende ID-Skydd Komplett ("Tjänsten"). Med Tjänsten avses den av Nordic Prevent tillhandahållna tjänsten ID-Skydd Komplett med den huvudsakliga funktion som beskrivs i punkt 3 nedan. Med "Avtalsdagen" avses den dag Kunden ingick Avtalet med Nordic Prevent, antingen skriftligt eller muntligt.
2. Kontaktuppgifter till Nordic Prevent
Kunden kan alltid kontakta Nordic Prevent genom att ringa kundservice på 0775 - 170 101, skicka epost till kundservice@Nordicprevent.se eller brev per post till Nordic Prevent AB, Box 42082, 126 13 Stockholm.
3. Allmänt om ID-Skydd Tjänsten omfattar:
- bevakning, via utvalda partners, av Kundens finansiella status samt meddelande och vidtagande av förebyggande åtgärder så fort någonting i denna status ändras.
- bevakning av alla fordon som står på Kundens adress samt bevakning av Kundens fastigheter.
3.1. Med "identitet" avses; namn, personnummer och signatur inklusive elektronisk signatur.
3.2. Genom Tjänsten får Kunden tillgång till Bisnode Kredit AB:s ("Bisnode") kreditprofil på Kund. Kreditprofilen och händelser från Bisnode finns tillgänglig för Kund på: https://www.minupplysning.se/Konto/Logga-in. Kund får även SMS och/eller e-post skickat till sig när en förändring avseende Kunds kreditprofil inträffat.
3.3. Nordic prevent har rätt att ändra de Allmänna villkoren genom att meddela Kunden via e-post eller genom publicering av de nya Allmänna villkoren på Webbplatsen. De uppdaterade Allmänna villkoren börjar gälla trettio (30) dagar efter e-postmeddelandet skickats till Kunden eller efter att de publicerats på Webbplatsen. Det åligger Kunden att ta del av de aktuella villkoren på Webbplatsen.
4. Beställning och lösenord
Kunden beställer Tjänsten genom att (a) erlägga betalning enligt det skriftliga erbjudande som Nordic Prevent tillhandahåller eller genom att (b) acceptera ett erbjudande via telefon eller Internet. När Nordic Prevent mottagit Kundens beställning skickas en bekräftelse med inloggningskoder till Kundens folkbokföringsadress. Kunden ansvarar för att erhållna koder inte sprids eller är tillgängliga för obehöriga personer. Finns risk för spridning eller att koden har kommit i orätta händer är Kunden skyldig att snarast byta sitt lösenord själv, detta görs på: https://www.minupplysning.se/Konto/Logga-in.
5. Korrekta uppgifter
För att Nordic Prevent skall kunna tillhandahålla Tjänsten enligt Avtalet måste Kunden till Nordic Prevent och Bisnode uppge korrekta uppgifter (namn, adress, e-post, personnummer samt lämplig identifiering av registrerade föremål) vid registrering och förlustanmälan. Nordic Prevent har inget ansvar gentemot Kunden om denne vid registrering eller förlustanmälan lämnar information som är ofullständig, felaktig eller vilseledande.
6. Informationens aktualitet
Informationen i kreditupplysningsföretagets tjänster uppdateras dagligen då information inkommer till kreditupplysningsföretaget. Vid frågor eller synpunkter på uppgifter hämtade från kreditupplysningsföretaget hänvisas Kunden till att höra av sig till Bisnode.
7. Rättelse och registerutdrag
Om kunden anser att en uppgift om denne i ett register är oriktig eller missvisande skall kreditupplysningsföretaget kontaktas för att begära rättelse.
8. Lagar och föreskrifter
Upplysningsverksamhet som Kunden genom Avtalet berättigas nyttja är reglerad i kreditupplysningslagen (1973:1173), personuppgiftslagen (1998:204) och yttrandefrihetsgrund-lagen (1991:1469). Nordic Prevent följer även konsumenttjänstlagens (1985:716) bransch-överenskommelser och god affärssed.
9. Missbruk och avstängning av Tjänsten
Kunden får inte använda Tjänsten på annat än sedvanligt sätt eller på ett sätt som orsakar skada eller olägenhet för Nordic Prevent eller annan. För det fall tillhandahållandet av Tjänsten medför skada eller risk för skada för Nordic Prevent äger Nordic Prevent rätt att omedelbart stänga av Tjänsten. Nordic Prevent får i samband därmed inte vidta åtgärder på annat sätt än vad som är försvarligt efter omständigheterna. Nordic Prevent förbehåller sig rätten att med omedelbar verkan stänga av Tjänsten om: a) Kunden begår väsentligt avtalsbrott t.ex. genom missbruk av Tjänsten. b) Betalning enligt punkt 13 uteblir trots påminnelse och varning om avstängning. Om Nordic Prevent utnyttjar sin rätt enligt ovan och stänger av Tjänsten ovan ska Kunden snarast möjligt underrättas om Nordic Prevents vidtagna åtgärder. Nordic Prevents rätt att stänga av Tjänsten ska inte inverka på Nordic Prevents rätt att göra andra påföljder gällande med anledning av Kundens avtalsbrott.
10. Pris
Priset för Tjänsten och övriga avgifter framgår av Avtalet. Alla priser är angivna inklusive mervärdesskatt. En fakturaavgift på 35 kr tillkommer, vid autogiro utgår 0 kr. Om Nordic Prevent säger upp Avtalet i förtid på grund av Kundens missbruk av Tjänsten eller grova vårdslöshet, återbetalas inte debiterad avgift till Kunden för den tid under vilken Avtalet skulle ha varit gällande utan förtida uppsägning.
12. Betalningsvillkor
Månadsavgifter faktureras månadsvis i förskott med tjugo (20) dagars betalningstid. Avgifter för tiden från Avtalsdagen fram till första månadsskifte faktureras i samband med den första förskottsfakturan. Om Kunden ej betalar i tid har Nordic Prevent rätt att ta ut lagstadgad dröjsmålsränta.
13. Avtalstid, uppsägning och regler om konsumentskydd vid distansavtal
Avtalet träder ikraft från Avtalsdagen och gäller under tolv (12) månader ("Bindningstiden"), om inget annat angivits i avtalet. Avtalet skall sägas upp senast en månad före Bindningstidens utgång genom meddelande därom till Nordic Prevents kundtjänst. Kunden kan enkelt säga upp sitt avtal eller ångra sin beställning dygnet runt genom att fylla i ett kontaktformulär som finns tillgänglig på www.Nordicprevent.se eller genom att kontakta kundtjänst på 0775 - 170 101. Vid utebliven uppsägning förlängs Bindningstiden med tolv (12) månader i taget. Nordic Prevent kommer i god tid och på lämpligt sätt, t.ex. genom e-post, sms eller annat utskick, att avisera kund med information om att uppsägning kan ske. Kunden har ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). För att ångerfristen skall göras gällande skall meddelande härom lämnas till Nordic Prevent senast fjorton (14) dagar efter Avtalsdagen. Hos Konsumentverket finns ett standardformulär som Kunden som konsument kan (men inte behöver) använda när Kunden vill utöva sin ångerrätt. Vid tvister som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att Kunden vänder sig till Allmänna reklamationsnämnden ("ARN"). Vi har som målsättning att lösa tvister med dig först och undvika ARN.
14. Överlåtelse av Avtal
Kunden har ej rätt att överlåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt Avtalet utan Nordic Prevents skriftliga medgivande. Nordic Prevent har rätt att överlåta eller pantförskriva sina rättigheter, samt överlåta sina skyldigheter enligt detta Avtal. Detta innefattar bland annat en rätt för Nordic Prevent att överlåta sin rätt till betalning enligt Avtalet. Kunden informeras härmed om att abonnemangsavtalet kan komma att pantsättas till arvato Finance AB. Betalning av fordringar - av vad slag det vara må - som har sin grund i detta avtal kan med befriande verkan därför bara göras till arvato Finance AB och de konton som arvato Finance AB anvisar.
16. Personuppgifter
Kunden samtycker genom ingåendet av Avtalet till behandling av personuppgifter enligt nedan. Nordic Prevent kommer att behandla de uppgifter som Kunden lämnat till Nordic Prevent i syfte att fullgöra Avtalet, för identifikation, administration, kommunikation med Kunden, leverans, direktmarknadsföring och för statistikändamål. Detta kan även innebära samkörning, både inom och utom EU, med andra register och att Kundens uppgifter överförs till andra bolag inom Nordic Prevents koncern och till Nordic Prevents samarbetspartners. Uppgifter får ej behandlas för ändamål som rör direkt marknadsföring om Kunden motsätter sig sådan behandling. Kunden har rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke om behandling av uppgifter. Sådan återkallelse kan begränsas till att endast avse del av behandlingen. Kund som är privatperson har enligt personuppgiftslagen rätt att en (1) gång per kalenderår gratis få besked om vilka personuppgifter som behandlas om Kunden hos Nordic Prevent oavsett hur dessa samlats in. Om Kunden vill ha sådan information ska Kunden lämna in en skriftlig begäran till Nordic Prevent. Begäran ska skickas in underskriven per post och kan alltså inte skickas per e-post. Om personuppgifter behandlas i strid med personuppgiftslagen har Kunden rätt att begära att personuppgifterna rättas, blockeras eller raderas.
17. Nordic prevents ansvar och force majeure
Tjänstens funktionalitet är beroende av ett antal faktorer utanför Nordic Prevents kontroll. Nordic Prevent ansvarar inte för skador som har orsakats av händelser utanför Nordic Prevents kontroll såsom exempelvis elavbrott, åsk- eller blixtnedslag, fördröjning i externt nät, störningar på eller avbrott i mobil- eller telefonförbindelse. Part är befriad från fullgörelse av förpliktelse enligt Avtalet om underlåtenheten att fullgöra en förpliktelse har sin grund i omständighet utanför parts kontroll såsom bland annat krig, krigsliknande händelse, uppror, sabotage eller hot om sabotage, myndighetsåtgärd eller ingripande, strejk, lockout, blockad eller annan arbetskonflikt, naturkatastrof eller exceptionella väderförhållanden, blixtnedslag, eldsvåda, översvämning eller störningar via telenätet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning eller andra liknande omständigheter av motsvarande vikt. Om part är befriad från fullgörandet av sina förpliktelser enligt denna punkt är part inte skadeståndsskyldig. Part som åberopar sådant förhållande enligt förra stycket till befrielse från fullgörande av avtalet är skyldig att omedelbart meddela andra parten härom.
18. Meddelanden
Meddelanden med anledning av Avtalet som ska vara skriftliga ska, om inget annat anges i Avtalet, ske genom brev eller e-post. E-postmeddelande till av Kunden uppgiven e-postadress, ska anses ha nått Kunden samma dag som det avsändes. Brev som avsänts till den andra partens senast uppgivna adress ska anses ha nått den mottagande parten senast på sjunde dagen efter avsändandet.
19. Tvist och tillämplig lag
Tvist i anledning av Avtalet ska avgöras av allmän domstol, varvid svensk rätt ska tillämpas.